Scène tussen een groepsleider goederenverwerking en medewerker goederenverwerking. (De primaire leerdoelen van deze zijne zijn: confronteren, feedback geven/onderbouwen, vragen stellen, luisteren, afspraken maken)

Rene: Groepsleider goederen verwerking. (functieomschrijving bijgesloten)

Hij is door zijn groepsleider aangesproken op het feit dat:

1. de productie (het aantal pick-ups per uur) omhoog moet.

2. er zijn van de klanten nogal wat klachten gekomen met betrekken tot de klantgerichtheid van de afdeling goederenverwerking

3. het ziekteverzuim is aan de hoge kant waardoor de kostten van het personeel te hoog zijn.

Rene houdt niet van conflicten. Hij heeft vroeger zelf als medewerker goederenverwerking gewerkt en vindt het nu moeilijk om zijn medewerkers aan te sturen.

Doel Rene: Elke medewerker op de plek waar die zich het meeste thuis voelt, medewerkers moeten meer pick-ups per uur maken, kosten reductie op personeel en vermindering van de klantenklachten. Natuurlijk met behoud van een goede relatie.

—oOo—

Wil: Medewerker goederenverwerking (functieomschrijving zie bijlage). Een oudere 50+ medewerker die al jaren in het magazijn werkt. Hij kan zich nog goed herinneren hoe het vroeger was. Toen de computer haar intrede nog niet gedaan had. En je leidinggevende gewoon je baas.

1. Wil heeft ruzie met de computer. Vooral de kennis van het geautomatiseerde systeem, het uitvoeren van de administratieve handelingen voor Go en Expeditie en het verboeken in het geautomatiseerde systeem levert hem problemen op. Hij vraagt daarbij veel hulp van collega’s of hij zet het op een papiertje en legt dit bij de computer.

2. Wil moet vaak even weg voor de dokter of fysiotherapeut. Hij heeft rugklachten en zou eigenlijk veel meer administratieve klussen moeten gaan doen en minder op de auto moeten rijden. Maar dat rijden vindt hij juist zulk mooi werk. En het contact met de klanten ligt hem ook goed.

3. Wil houdt niet van conflicten, is afwachtend en vind het lastig om vragen te stellen. Hij zou nl. meer op de wagen willen zitten om de goederen te distribueren. En dan ook graag een aangepaste autostoel zodat hij minder rugklachten heeft.

Doel Wil: Een goede relatie met zijn leidinggevende houden, meer op de wagen zitten met een goede stoel. En van het probleem computer afkomen omdat hij het administratiesysteem nog steeds niet onder de knie heeft.

—oOo—

Regiescène

(Rene zit in zijn kantoortje. hij is de weer met een rekenmachine of stelt een rooster op. Op zijn bureau liggen stapels ordners en papieren. Achter hem hangt een flap waarop staat:)

‘Te bespreken in het komend werkoverleg:’

* hoe komen we aan meer picks per uur?

* klanten klagen te veel over onze diensten!

* ziekte verzuim moet terug!

(Wil staat in de deuropening)

Rene:   Wil kom binnen, hadden wij een afspraak?

Wil:      Ja, ik dacht dat we een beoordelingsgesprek hadden?

Rene:  Oei, dat klopt. Dat was ik door de drukte vergeten. Goed dat je gekomen bent, dan gaan we er even voor zitten. Een kijken waar ik de benodigde papieren heb. (Hij zoekt tussen zijn paparassen)

Wil:     (Gaat zitten en legt een glossy folder over aangepaste autostoelen op het bureau) Tegenwoordig moet alles maar worden vastgelegd in formulieren. dat was vroeger toen je bij ons in het magazijn werkte wel anders.

Rene:   Ik werk toch nog steeds in het magazijn?

Wil:      Ja, maar nu als groepsleider.

Rene:  Dat klopt, ik wilde een stapje verder groeien. Heb jij er trouwens nog over nagedacht hoe we tot meer picks per uur komen?

Wil:      Nee.

Rene:  Denk er eens over.

Wil:      Ik?

Rene:  (Heeft het formulier gevonden) Hier heb ik het. Hé, ik dacht dat het twee velletjes waren. Nou blijkbaar niet, want ik kan onderaan mijn paraaf zetten. Wil, als jij even koffie haalt, vul ik het formulier in.

Wil:      Ok. Melk en suiker?

Rene:  Zwart

Wil:     (loopt weg)

Rene:  (Gaat in een rap tempo door het formulier. Vinkt vooral Voldoende aan. Je hoort hem soms twijfelen tussen ‘onvoldoende’ en ‘voldoende’ bij Zelfstandigheid, Initiatief en Schriftelijke vaardigheden, maar kiest uiteindelijk steeds voor ‘voldoende’. Hij loopt het rijtje nog een keertje door en verandert dan de ‘voldoendes’ bij Verantwoordelijkheid en Samenwerking met leidinggevende in ‘goed’)

Wil:     (Komt weer binnen met koffie en twee gevulde koeken). Ik dacht, ik neem gelijk wat lekkers mee. Voor een goede beoordeling.

Rene:  Was niet nodig Wil. Het is gewoon goed. D’r zijn natuurlijk altijd wel dingen die beter kunnen. Maar over het geheel genomen is het gewoon goed voldoende.

Wil:      Da’s mooi.

(er valt een stilte. Wil pakt zijn autostoelenfolder nog eens op en legt het weer terug. Rene zoekt nog eens tussen de papieren naar het tweede formulier)

Wil:      Zoek je nog wat?

Rene:  ’t Is stom, maar ik zou zweren dat er een tweede deel was.

Wil:      Oh.

Rene:  En hoe loopt het volgens jou?

Wil:      Oh goed. D’r zijn natuurlijk altijd wel dingen die beter kunnen. Maar over het geheel genomen loopt het gewoon goed.

Rene:  En we moeten natuurlijk de budgetten in de gaten houden.

Wil:     Ja, dat hoort er tegenwoordig allemaal bij.

Rene:  Nou dat was vroeger ook al zo hoor, maar toen wist je dat gewoon niet. Dat wist de baas. Maar zelf wist je het niet.

Wil:      En de baast wist weer niet wat wij wilden.

(stilte)

Rene:  Gelukkig is dat allemaal veranderd.

Wil:      Op papier

(stilte)

Wil:      Tegenwoordig zeggen we gewoon alles tegen elkaar. Wat we willen en wat we niet willen. We nemen tegenwoordig geen blad meer voor de mond.

Rene:  Ja, dat is typisch Nederlands. Dat we alles maar zeggen. In België gaat dat heel anders.

Wil:      Het is niet altijd een vooruitgang. Maar je krijgt er wel een betere autostoel van.

Rene:  (kijkt vragend verbaasd)

(stilte)

.             Eh, ja. Denk je nog eens over het aantal picks?

Wil:       (reageert niet op deze opmerking) Maar wordt het er gezelliger op?

(stilte)

Wil:      Ik dacht het niet.

Rene:  Nou, dat was het weer voor dit jaar. Ik heb het formulier al getekend, als jij ook even voor akkoord tekent dan gaat het origineel naar P&O en krijg jij een kopie. En dan is iedereen weer tevreden.

Wil:     Moeten die witte vlakjes onderin niet ingevuld worden? (hij doelt op de vakjes ’toelichting’ en ‘afspraken’)

Rene:  (maakt een grapje) Wil je graag dat ik ze volschrijf?

Wil:      Nee, liever niet. Maar ik dacht, misschien moet het.

Rene:  Nee ho0r, het is maar een leidraad.

Wil:     (tekent het personneelsbeoordelingsformulier). Zo, en dan kunnen we nu weer het echte werk gaan doen.

Rene:  Precies. Per slot van rekening wordt daar het brood mee verdiend.

Wil:      (pakt zijn folder van het bureau) See you! (hij vertrekt).

Rene:  (zoekt tussen de berg papieren) Ik zou zweren dat er een tweede velletje was. (zijn mobieltje gaat af)

.            Met Rene.

?            ……….

Rene:  Da’s niet zo mooi.

?            ………

Rene:  Ik kom er aan. (Rene gaat weer aan het ‘echte’ werk: troubleshooting in het magazijn).

 

oktober 2007

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *