Waar ging het ook alweer over?
Waar ging het ook alweer over?
Afgelopen zaterdag, 15 januari 2012, een mooi congres speciaal voor trainingsacteurs in Leeuwarden.
Het thema van de dag leek vooral gevoed door de crisis. Er werd veel gepraat over hoe wij ons zelf meer als ondernemer moeten gaan zien en welke middelen daarvoor voorhanden zijn. De nieuwe media, LinkedIn, Facebook, Twitter; het zou allemaal een onderdeel van ons vak moeten gaan worden. Ons vak is immers niet alleen het leveren van goed trainingsacteerwerk, maar ook ondernemer zijn. En door die nieuw media leren mensen je kennen, gaan ze je leuk vinden en vertrouwen. En dat levert misschien nieuwe klanten op. Welke ondernemer wil dat niet?
En opeens voel ik me een seniore man van 55 jaar die hoofdschuddend in de zaal zit om zoveel gedoe.
Ik herken me opeens in al die rollen die ik in simulaties heb moeten spelen; een seniore medewerker die niet meer vooruit wil omdat hij zegt dat het toch wel weer over zal gaan. Dat het een trend is.
En ik hoor een deelnemer zeggen: “Johann, vertel eens wat er allemaal achter jouw weerstand schuilt. Maar begrijp ook goed dat je wel mee zult moeten. Want doe je het niet, dan blijf je alleen achter, afgesloten van de rest”.
“Nou, mijn weerstand is dat ik het niet begrijp. Hoe zit dat met die # (hekjes)? Hoe maak je zo’n ding aan? Hoe krijg je dan volgers? Mijn weerstand is ook dat het niet bij me hoort. Want ik stuur kaarten en maak leuke boekjes. En het hoort ook helemaal niet bij me omdat ik het persoonlijk contact zo belangrijk vind! En al die ongewenste, goedbedoelde nieuwsbrieven, linkedin-updates die er over de digitale schutting gegooid worden die irriteren me. En zo eentje wil ik niet worden.
Maar ik wil ook wel 500 digitale vrienden hebben. En nog wel meer. En ik wil ook wel gekend worden. En ik wil ook wel werk blijven houden. En, ik wil niet die seniore man zijn die zonder eerst te onderzoeken al NEE zegt, en alleen achter blijft”.
Dus heb ik zojuist een twitter account aangemaakt en ik heb al vier volgers. Ik ga leren hoe het werkt. En ik blijf het persoonlijke contact het belangrijkste vinden, maar zie de nieuwe media een middel om dat te bereiken. En vind je dat ik te veel over jouw digitale schutting flikker? Laat het me maar weten. Ik kom het bij je opruimen.
Oh ja, dit congres ging dit jaar vooral over ons ondernemerschap. Ik hoop volgend jaar over dat andere gedeelte van mijn vak. Het goed acteren in trainingen. Want daar wil ik het het liefst over hebben.